Primeste articolele pe e-mail!

Ai fost abonat cu succes!
Te rugam sa incerci din nou mai tarziu!

Dezvoltarea durabilă: o provocare de comunicare

Creșterea participării și conștientizării se face cel mai bine comunicând corect. În zilele noastre, media caută să atragă atenția prin povești dramatice și emoție. Astfel, dramele și subiectele populare sunt punctul central ale celor mai multe buletine de știri și articole scrise. Acest fapt creează un mediu în care este ușor să se scape din vedere perspectiva generală. Devine foarte greu să se comunice despre dezvoltarea durabilă maselor, atunci când avem de-a face cu oameni din profesii diferite, cu nivele diferite de educație și înțelegere.

Complexitatea conceptului și volumul mare de informații necesare pentru a o înțelege în context creează situația în care individului de rând îi este foarte greu să vadă cum politica, economia, educația, infrastructura, condițiile de mediu și acțiunile individuale afectează durabilitatea pe termen lung.

Putem spune că nu am reușit încă să facem conceptul de dezvoltare durabilă să devină atrăgător la scară mare. Deși acest lucru este foarte dificil de realizat, nu este în nici un caz imposibil. Conform unui articol scris de Svatava Janoušková, Tomáš Hák , Vlastimil Necas and Bedrich Moldan, intitulat "Dezvoltarea Durabilă- Un concept comunicat fără succes de media. Încă o provocare pentru Obiectivele de Dezvoltare Durabilă?", factorii principali de suport care lipsesc pentru a face dezvoltarea durabilă înțeleasă la scară mare sunt: o linie narativă bună (transformarea conceptului complex de dezvoltare durabilă într-o formă ușor digerabilă, crescând astfel susținerea publicului), normele sociale (reflectarea principiilor de sustenabilitate) și indicatorii de sustenabilitate (oferirea de informații clare pentru generarea de politici și pentru influențarea acțiunilor zilnice ale indivizilor). Articolul studiază modul în care dezvoltarea durabilă a fost comunicată în media scrisă în ultimii zece ani(ziare). Acesta este bazat pe ipoteza că media informează oamenii comunicând cel mai mult despre teme de interes curent, nereușind să le integreze în contextul mai larg al dezvoltării durabile. Conform aceluiași articol, publicului nu pare să-i pese prea mult despre durabilitate, unul dintre motive fiind complexitatea extremă a dezvoltării durabile și ambiguitatea conceptului. Oamenii par să fie preocupați de anumite probleme care țin de sustenabilitate cum ar fi venitul pe termen lung, calitatea apei și a aerului, biodiversitatea, sănătatea și politica, dar majoritatea dintre ei nu înțeleg legăturile dintre subiecte, compromisurile necesare, riscurile potențiale sau impactul propriului comportament.

Studiul a concluzionat că cele mai publicate teme legate de dezvoltarea durabilă au fost: "Schimbările climatice" (ODD 13), urmată de "Energia regenerabilă" (ODD 7), "Egalitatea între sexe" (ODD 5), "Sărăcia extremă" (ODD 1) și "Accesul la justiție" (ODD 16).

Cele mai neglijate teme au fost "Așezările sustenabile" (SDG 11), "Disponibilitatea sanitației" (ODD 6) și "Societatea pașnică" (ODD16).

Analiza publicațiilor a scos în evidență faptul că nouă dintre cele 22 de teme (40%) au avut mai puțin decât 15% dintre articole în care acestea au fost legate de durabilitate. Acest fapt ilustează potențialul nefolosit al mass-mediei pentru comunicarea eficientă a problemelor de durabilitate într-un context relevant.